Wybieramy salę na wesele

tablica powitalna

Dla każdej przyszłej Pary Młodej wybór sali weselnej nie jest zadaniem łatwym, ale jednym z najważniejszych. To od wybranego przez Was miejsca będzie zależeć w głównej mierze styl wesela – w 90% przypadków wystrój sali determinuje późniejsze decyzje przyszłych małżonków o jej wyglądzie w tym ważnym dniu. I oczywiście coraz częściej spotykam rozwiązania nieszablonowe, jednak nad ich koncepcją zwykle pracuje sztab ludzi – wedding planner z dekoratorką, załoga florystyczna i oświetleniowa i wiele innych osób. Ale dzisiaj chcę Wam opowiedzieć nie o dekoracjach, a o samym wyborze sali weselnej. Zapraszam dalej… 

 

 

Jeśli jesteście na etapie poszukiwań sali weselnej to przede wszystkim wcześnie powinniście zacząć od tych kilku ważnych kwestii, o których mówiłam TUTAJ – a więc powinniście zebrać swoje inspiracje i ustalić wstępną wizję wesela, czyli odpowiedzieć sobie na pytanie jak chcecie, aby wyglądał ten dzień, następnie ustalić datę i budżet oraz wstępną liczbę gości. Z tymi informacjami możecie zabierać się za szukanie sali weselnej. 

 

Ale zapewne zapytacie od czego właściwie zacząć? Zastanówcie się nad tym gdzie chcecie mieć wesele – czy powinna to być sala balowa w pałacu, restauracja czy sala w hotelu, a może karczma, stodoła, czy wesele pod namiotem? Następnie jak już określicie styl danego miejsca, określcie czy chcecie wziąć ślub cywilny/kościelny w plenerze przy wybranej sali, czy też decydujecie się na ślub w USC lub w Kościele. 

 

Mając te kolejne dwie informacje możecie siadać i przeglądać foldery i katalogi firm ślubnych na różnych portalach internetowych. Szukajcie najpierw sali zgodnej z Waszymi określonymi priorytetami – tj. jej wyglądem, stylem, ilością osób, które pomieści i możliwych noclegów, a także możliwością zorganizowania ślubu w plenerze, jeśli taki sobie zażyczycie. Przy wyborze sali musicie wziąć pod uwagę wszystkie ważne dla Was kwestie, aby nie tracić czasu na wizyty w obiektach, które już od samego początku nie są zgodne z Waszymi oczekiwaniami. 

 

Przeglądając portale internetowe najlepiej dla Was będzie wybrać minimalnie 3, a maksymalnie 5 lokali, które wpisują się w Waszą koncepcję i mają oczywiście wolny termin dla Was.  

 

Co dalej? Proponuję znaleźć jeden dzień wolny i umówić się na spotkania w wybranych przez Was lokalach. Wystarczy zadzwonić lub napisać maila i poprosić o spotkanie. Wówczas w danym dniu udajecie się na małą wycieczkę, aby oglądnąć wybrane przez Was sale, spotkać się z managerem danego obiektu i zadać każdemu z nich kilka, kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt pytań. Checklistę z pytaniami znajdziecie na samym dole wpisu 🙂

 

restauracja palacu pakoszów
fot. Dark Estrella

W mojej pracy zawsze ważne jest, aby takie spotkania odbyć w jeden dzień, ponieważ wówczas na świeżo macie porównanie tych kilku miejsc i bardzo ważna kwestia! Rozmawiajcie tylko z managerem lub właścicielem, czyli osobą decyzyjną i odpowiedzialną za organizację ślubów i wesel. Bardzo mało sal w Polsce posiada swojego wedding planner’a z prawdziwego zdarzenia, czyli osobę, która zajmie się dla Was wszystkim, a nie tylko kwestiami wesela, które leżą po stronie obiektu weselnego. O tym czym różni się wedding planner od event mamangera w obiekcie weselnym pisałam TUTAJ! 

 

Poniżej znajdziecie checklistę pytań do obiektu weselnego – będzie ich sporo, jednak widząc co ostatnio dzieje się w branży ślubnej i ile osób zostało oszukanych przez salę weselną myślę, że już na samym początku warto zadać każde, nawet z pozoru “najgłupsze” pytanie – choć ja uznaję, że nie ma głupich pytań, mogą być tylko głupie odpowiedzi. 

 

Pamiętajcie proszę, że jeśli ktoś Wam mówi, np. że menu wybierzecie na dwa tygodnie przed weselem, a w umowie nie ma nawet wstępnie zadeklarowanego menu i jego ceny, to potem możecie się bardzo, ale to bardzo mocno rozczarować, a zgodnie z umową będziecie musieli za to zapłacić. 

 

Checklista pytań do obiektu weselnego

PYTANIA O OBIEKT WESELNY

  1. Czy w dniu naszego wesele odbędą się na obiekcie także inne przyjęcia, czy lokal będzie dla nas na wyłączność?
  2. Czy w obiekcie jest sejf, gdzie będzie można przechować koperty i prezenty drogocenne od gości?
  3. Czy sala jest klimatyzowana? Jeśli tak, to kiedy jest ona włączana?
  4. Czy sala posiada swoje awaryjne źródła energii w razie awarii? Co w sytuacji, kiedy dojdzie do awarii zasilania?
  5. Ile jest toalet? Gdzie się one znajdują?
  6. Czy sala posiada swój parking? Ile aut jest on w stanie pomieścić? Czy parking jest dodatkowo płatny?
  7. Czy jest ogród, patio lub balkon dostępny dla gości weselnych?
  8. Czy na ogrodzie/patio można zorganizować ślub w plenerze?
  9. Czy sala posiada miejsca noclegowe? Ile ich jest? I jaka jest konfiguracja tych pokoi
  10. (1,2,3,4,5,6,7,8 osobowe)
  11. Czy noclegi znajdują się na terenie obiektu weselnego?
  12. Jaka jest cena za nocleg dla gości? Czy pokój dla nowożeńców jest w cenie oferty?
  13. W jakich godzinach trwa doba hotelowa? Czy jest możliwość aby goście weselni przyjechali do obiektu 1-2 noce wcześniej?
  14. Czy w cenie pokoju jest także śniadanie?
  15. Czy obiekt dostosowany jest do osób niepełnosprawnych?
  16. Czy obiekt posiada ubezpieczenie? Co w sytuacji pożaru lub zalania obiektu?

PYTANIA O SALĘ WESELNĄ

  1. Jak duża jest sala? Ile osób pomieści?
  2. Czy mamy narzuconą minimalną liczbę osób?
  3. Co w sytuacji, kiedy będzie mieć mniej osób niż Państwo wymagacie?
  4. Ile przed weselem należy potwierdzić ostateczną liczbę osób?
  5. Czy za organizację wesela będzie odpowiedzialny jeden, konkretny pracownik? Czy ta osoba będzie z nami w trakcie wesela?
  6. Jakie są pakiety menu do wyboru?
  7. Jaka jest cena za osobę dorosłą?
  8. Jaka jest cena za dziecko?
  9. Jaka jest cena za podwykonawców?
  10. Czy organizując ślub i wesele w inny dzień niż sobota zapłacimy mniej?
  11. Czy organizując wesele w piątek możemy w sobotę zorganizować poprawiny?
  12. Jaka jest cena za poprawiny od osoby? Do kiedy musimy podać ilość osób na poprawinach?
  13. Co zawiera cena za osobę?
    • Ilość posiłków głównych
    • Ilość przekąsek na stołach/stole szwedzkim
    • Wiejski stół (co w nim będzie)
    • Słodki stół (co w nim będzie)
    • Tort
    • Napoje ciepłe (jakie, ilość)
    • Napoje zimne (jakie, ilość)
    • Alkohol (jaki, ilość)
    • Owoce (jakie, ilość)
  14. Czy można zamówić danie dla osób ze specjalnymi zaleceniami żywieniowymi (dieta bezglutenowa, bezmleczna, wegańska, wegetariańska itd.) Czy takie zestawy są dodatkowo płatne?
  15. Czy jest możliwość wniesienia na wesele ciast przygotowanych poza salą (przygotowanych przez innych usługodawców/przez rodzinę)? Czy musimy przedstawić paragony potwierdzające wytwórcę produktu?
  16. Czy powitanie chlebem i solą jest wliczone w cenę?
  17. Ile kelnerów będzie obsługiwało nasze wesele? Ile gości przypada na jednego kelnera?
  18. Jakie są rodzaje stołów na sali?
  19. Czy za stoły okrągłe są dodatkowe opłaty?
  20. Czy sala posiada foteliki dla małych dzieci?
  21. Czy w cenie są wliczone dekoracje sali?
  22. Czy sala posiada w swojej ofercie dodatkowe atrakcje? Jakie? Jaki jest ich koszty?
  23. W jakich godzinach będziemy mieć zarezerwowaną salę? Do której godziny może trwać wesele?
  24. Czy zakupiony alkohol/ słodkości możemy przywieźć dzień wcześniej do sali?
  25. Czy jest możliwość rozłożenia przez obsługę winietek? Czy sami musimy to zrobić?
  26. Kto ponosi koszty powstałych szkód?
  27. Co w sytuacji, kiedy po podpisaniu umowy zrezygnujemy z sali?

DODATKOWE OPŁATY

  1. Przedłużenie czasu trwania wesela
  2. Korkowe
  3. Opłata za wniesienie słodkości/tortu/swojego jedzenia
  4. Pakowanie pozostałego jedzenia po weselu

FORMALNOŚCI

  1. Kiedy podpisujemy umowę?
  2. Kiedy wybierany menu?
  3. Do kiedy ostatecznie możemy wprowadzać zmiany w rezerwacji? Menu, ilość osób, ilość noclegów itd.
  4. Zadatek czy zaliczka?
  5. Wysokość zadatku/zaliczki
  6. Do kiedy następuje całkowite rozliczenie za wesele?
Stół weselny
fot. Danuta Urbanowicz

A jeśli jesteście na etapie poszukiwania sali weselnej i kompletnie nie macie do tego głowy, to zapraszam do skorzystania z mojej usługi TYPOWANIA LOKALIZACJI, wówczas to ja poznam Wasze oczekiwania względem odpowiedniej sali weselnej i to ja zajmę się jej poszukiwaniami, a następnie udam się z Wami na wspomnianą wcześniej wycieczkę, razem wypytamy lokal o wszystkie najważniejsze kwestie, a na samym końcu pomogę Wam w podjęciu tej odpowiedniej decyzji. Jeśli chce otrzymać moją ofertę na Typowanie lokalizacji, to zapraszam do kontaktu 🙂

 

#CzarodziejkaWeddingPlannerka